6. 1. 2009

Debata s pánom Drahovským

Zbytocne sa cudujete
Ked v skolach je vacsinou zakazane mysliet. Zakladom je memorovanie a opakovanie uciva od a po z. Pochopenie principu je neziaduce, respektive ho nechape ani vyucijuci.
Jozef Drahovský
02.01.2009 10:47

Pán Drahovský, takýto príspevok by som od človeka, ktorý vo svojich blogových príspevkoch pracuje s exaktnými faktami, nečakal. Vaša charakteristika vyučovacieho procesu v dnešných školách svedčí o hlbokej nevedomosti a snáď by sa dala použiť pre školstvo spred 80-tich rokov. Samozrejme, a tá generalizácia (zovšeobecnenie) je tiež zarážajúca... Povedal by som, že to čo ste napísali, je vzhľadom na Vašu doterajšiu publicistiku zahanbujúce.
...
05.01.2009 12:08

Bohuzial, je to tak ako pisem. Ucitelov ktori rozvyjaju myslenie ziakov je velmi malo. Take skusenosti mam nielen zo svojho studia ale aj terajsieho studia deti. Ked ucitel matematiky posle odkaz rodicom aby detom matematiku doma nevysvetlovali, lebo on od nych pozaduje postup pri vypoctoch presne ten, ktory vysvetloval on, tak sa to neda chapat ako rozvijanie vlastneho myslenia.
Jozef Drahovský
05.01.2009 12:53

Opäť môžem len konštatovať, že druhá veta môže byť nanajvýš ak názorom, ktorý nemá oporu vo faktoch, lebo sa nedá dokázať. Ja mám vodičský preukaz, pán Drahovský, ale, predpokladám, že na vaše vedomosti z oblasti dopravy nemám. Ja som však učiteľom na ZŠ už 17. rok, poznám prácu mnohých kolegov, a tiež som rodičom, takže asi sa skôr bude očakávať odo mňa, aby som urobil úsudok o veciach, týkajúcich sa školstva. No nedovolil by som si ani na základe vlastných skúseností generalizovať. Ešte by som vám odporúčal, aby ste si dali pozor na znevažovanie práce učiteľov pred svojimi deťmi.
...
06.01.2009


Vážený pán..., každý alebo väčšina ľudí hodnotí aktuálnu situáciu či už v školstve alebo v doprave v prvom rade na základe vlastných skúsenosti a skúseností ľudí, ktorým dôveruje, čo je v prvom rade rodina. Na základe takéhoto hodnotenia sa vytvára verejne mienka. Môžem 100x napísať, že nejaké konkrétne dopravné riešenie je lepšie, aj tak väčšina uverí až vtedy keď si to reálne sama odskúša v praxi, alebo aspoň sa nad nim zamysli a pochopí ho. Tak isto je to aj zo školstvom. Viem, že je veľa učiteľov, ktorých cieľom je žiakov - študentov niečo naučiť a učiť ich jednoduchým a efektívnym spôsobom, ale bohužiaľ je veľa takých, ktorí si zakladajú na iných veciach než na tom aby naučili žiakov - študentov myslieť. Jeden môj starší článok na túto tému:
http://drahovsky.blog.sme.sk/c/44813/Ucitel-s-velkym-U-a-jeho-sposob-znamkovania.html
Jozef Drahovský
06.01.2009

Pripúšťam, že v závere svojho predchádzajúceho názoru máte pravdu. Aj v školách prebieha generačná výmena, no vekovému priemeru na našich školách nepomôže politika týchto vlád za posledných dvadsať rokov. Môžeme debatovať v intenciách "veľa - málo" takých a takých učiteľov, i keď i to je subjektívne, hlavne z vašej strany, lebo nie ste "vo vnútri". Ja tvrdím, že je viac učiteľov, ktorí spĺňajú vaše kritériá, ako si myslíte. No vyučovanie je trojstranný proces, žiaden učiteľ neurobí zázraky, ak nefunguje žiak alebo jeho rodič. Súčasná kríza v školstve, pri ktorej všetci učitelia robia, čo môžu, aby zo žiakov dostali čo najviac, je v skutočnosti krízou spoločnosti a hodnôt. Viac o tom na mojom novom blogu.

Ešte ku skúšaniu: Skúšanie vnímam ako spätnú väzbu, ktorá je potrebná. Každý učiteľ dá možnosť žiakovi opraviť si známku, no zároveň mu musí záležať aj na tom, aby pracoval kontinuálne. Nie je toľko času na opravu známok, ako si niekto myslí. Ja sám, a iste nie som sám, dávam písomky z otázok, ktoré sú často doslovne prebraté a známe, aj tak sú často výsledky biedne. Žiaci sa spoliehajú na opravné písomky, ktoré niekedy dopadnú lepšie, inokedy ani nie. Čiže je to o prístupe ďalších zainteresovaných strán. Celkovo chýba motivácia a prevažuje, bohužiaľ, lenivosť a nezáujem. A teraz učte. Veď moji noví piataci v podstate nevedia ani čítať, prial by som vám, aby ste to videli.

Na záver: Bolo by dobré, keby ste takéto a podobné diskusie prečítali a snažili ste sa ich pochopiť, mnohí kolegovia i sami rodičia či nezainteresovaní hovoria, o čom to dnes je. Skúste sa porozprávať aj s niektorými učiteľmi. Potom si môžete urobiť názor.


Pán Drahovský, teraz by ste si mali prečítať svoj pôvodný príspevok. Možno pochopíte, o čo mi ide. Citujem:
Ked v skolach je vacsinou zakazane mysliet. Zakladom je memorovanie a opakovanie uciva od a po z. Pochopenie principu je neziaduce, respektive ho nechape ani vyucujuci.

S pozdravom

...
07.01.2009


Vážený pán,
prečítal som si svoj pôvodný príspevok a uznávam, že je veľmi tvrdý a generalizujúci cele školstvo ako také. Viem, že existujú učitelia, ktorých som sa týmto tvrdením nezaslúžene dotkol. Pri jeho písaní som vychádzal zo svojich skúsenosti a skúsenosti svojich detí a známych. Nakoľko okrem dopravy, ktorá začala ako koníček, je mojím profesionálnym odborom elektronika, počítače, informatika, vrátane internetu, preto v rámci mojich možností sa snažím, vyučujúcich a aj samotných študentov podporovať. Ako príklad uvádzam projekt http://nika.informacie.sk/ za ktorým stoji môj bývalý učiteľ na strednej škole a jeho žiaci.
S pozdravom
Jozef Drahovský
07.01.2009

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára